Sunday, August 22, 2010

Adam Sakit 'Bird'

Salam....
Last firday, Sian anak aku sakit... waktu kat opis bibikx aku tipon..

Bibikx : Kakak, adam punye burung besarlah kakak... dia ckp sakit, ada ubat x kakak..?!
Aku : Sakit?! naper...
Bibikx : Entahlah kakak... dia cakap burung dia sakit.. gatal... besar macam nose elephant.. betul kakak...ada ubat x?
Aku : (cuak) asal lak budak nie.. besar sangat ker rofa... panggil adam...
Adam : helo mummy.. burung adam nie sakit.. besar mcm nose elephant... mcm baloon...
Aku : (x tentu arah) asal dam, cmner bole kene..?!
Adam : Pagi td adam tido..tido.. lame lame.. pas adam bangun dia jadi mcm nie..
Aku : Sakit x kencing?
Adam : tak..
Aku : Panggil kakak.. Rofa,  letakkan minyak gamat..kat burung dia... botol warna kuning..air dia warna hitam.. (susah nak xplain takut dia terletak minyak panas...masakkkklaahhh.. nanti..)

Petang tu lambat lak En. Atoy sampai opis aku... pukul 6.30 baru sampai.. dia pun x senang hati & x focus..risaukan Adam.. aper kene ar ngan dia nie....

Sampai jer umah.. aku terus panggil dia, nengok bird dia...

Astagfurullahalazimmm... Adammm....

-

-

-

-



(sowy dh remove pic bird adam)

(ilustrasi ini bukan untuk memalukan sesapa tp sekadar untuk berkongsi..
incase kalau benda nie jadi kat anak2 korang xlah cuak sangat mcm aku..)

Masuk waktu berbuka sempat teguk air ngan makan kuih sorang sikit...risau punye pasal.. Apalagi.. trus aku ngajak En. Atoy gi klinik..


 macam x sakit kan?!... dia tak tau mak bapak dia mengelabut bile nengok dia sakit... ishhkkk...

Bile jumpa doc dia tengok, dia belek2.... pastu dia cakap xder aper2 . Doc ckp biasa budak kene... Ahhhaaaaaaaaaaaaaa....!!! Doc ckp x der aper2 dgn bird adam bengkak.... mengening..?! aku tye doc abis tu naper bird dia jd cmnie... Doc cakap kene TUNGAU... biasa budak lelaki kene.. ehhh....jap...jap... asal En. Atoy xtau benda nie.... ahhh... biarlah.. janji anak aku xder aper2.... Alhamdulillah... So Doc suruh cuci n makan ubat....

 (Sorry! pic adam terpaksa saya delete atas advice)

Daddy: Sikit jer nie... adam good boykan...?
Adam : Ermm.. adam good boy.. daddy boleh lar belikan adam Buzz lightyer ngan blanag dia kuar angin tu...
Daddy : ...............................................



 (Sorry! pic adam terpaksa saya delete atas advice)


Nurse: Sakit ker dik
Adam: Sakit jugak.. rase dia mcm ada orang dlm burung adam nie...dia tiup-tiup... pastu rase dia nyut..nyut... dia besarlah macam baloon..
Aku + Daddy + Doc + Nurse : haaaaaa..... hahaaaaaa....ahhhhhhhaaa....

(nielah doc india kesayangan adam)
Doc: Ok... adam.. xder aper2 nie sikit jer.. kene makan ubat
Adam: yerlah makan antibiotik, ubat sakit, demam
Daddy : elehh... ckp jer nie doc.. sampai umah x makan nyer..wayang jernie...
Doc: ahhhaaa.... same mcm bapak dialah...
Aku : ahhhhhaaa....

Masa aku nak ambik ubat mcm2 orang aku dok tye macm mane nak buang tungau.. ada yang ckap letak kapur, ada yang ckp layorkan sireh pas tu letak kat bird dia... aku pun x tau.. but kedua-duannye  aku buat bile balik umah... Mlam tu adam xleh tido dia punye tu sakit + gatal padahal baru makan ubat.. aku pun xtau nak buat cmner.. minyak gamat abis setengah botol... lame2 dia tido sendiri berkain batik.. asal?! kain bati tu sejuk.. so aku tak pakaikan dia seluar.. so sedap skit dia tido..

Esoknye. aku bawak jumpa pakar tungau... aka kak long aku.. ahhha.. aperlagi... dia suruh adam buka seluar.. dia belek.belek bird adam... dannnnnnnnnnnnnnnnn.. akhirnyer... jumpa sekor... gambar?! aku dah ambik tp x nampak tungau tu dia kecik korang xleh nampak punye..lepas buang tungau tu... terus susut bengkak dia.. kate pakar tungau lepas nie.. adam akan rase gatal sesangat.. tp letak je minyak gamat...


Alhamdulillah.. arinie... dah ok dah susut dah x besar macm aritu..... 
THANK YOU PAKAR TUNGAU aka ELLY
sesiapa yang ingin menggunakan perkhidmatan dia sila sms saya dulu...

7 comments:

  1. Aida, aku pernah gak dgr pasai TUNGAU tu. member aku citer. Sian Adam, sakit tu..budak kecik aperlah tunyer. Kalau aku menggelabah wei...cuak gak. Baru aku tau mcm tu rupanya.

    ReplyDelete
  2. tau xper... aku punye cuak tahap gaban beb..! mcm2 pk time tu.. Alhamdulillah dah ok..

    ReplyDelete
  3. salam mummy...sempat lagi buat klakar adam nih..hahaha

    salam singgah ;)

    ReplyDelete
  4. Marinahunny: w'salam dia biasalah.. sakit pun cm x sakit

    Izzlin : Tungau tu sejenis binatang. size dia kenit sangat.. slalu ada kat dlm bulu kucing, tmpat yg ada kayu (lapuk), pasir, rumput... Insyaallah nti saya buat entry pasal tungau.. nampaknye ramai yang nak tau nie...!

    ReplyDelete
  5. hahaha... rupenyer pakar TUNGAU tu biras aku.. macam tak caye je.. camner bole jadik pakar tungau plak.. anak sumenyer pompuan.. hihihi.. lenkali bole booking ni.. hihihi..

    ReplyDelete
  6. Kak Nor: Baru tau ker... belek membelek bagi kat dia... heee...heee

    ReplyDelete

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...