Saturday, December 18, 2010

Pirst Time....!!!

 Salam...

Lame gak aku menyepikan diri dalam arena blog.. bukan kemana pun cume xder citer yang menarik untuk dikongsikan melainkan MONAVIE yang mendapat sambutan yang luar jangkaan.. hhheee..hhhe.. Alhamdulillah... DRINK IT.. FELL IT.. SHARE IT...


Berminat nak tahu pasal MONAVIE call @ sms jer aku 016-9186144

......Sempat lagi buat iklan..hhhee...hhhe


Biasalah.. ujung-ujung tahun nie dok nak memikir mana nak bawak anak-anak pg berjalan nie.. erm.. merancang mcm mcm peginyer entah iyer ker idak.... Cotinyer ado ke... ?! itulah persoalan yang sering ditanya oleh bos aku kalau aku nak bercoti yg peliknyer ngan org lain idak pule dia menanye.. ermmmm... tp aku bukan nak citer pasal bos aku tu, aku nak citer pasal passport..

BAB 1 : Perjalanan

Last Tuesday aku mengambil coti tanpa diduga dalam erti kata lain EL.. hhee..hhe bawak anak pegi buat passport.. Pirst Time dalam idup aku, menguruskannye sendiri tanpa bantuan En. Atoy.. hhheee..hhe. Mungkin bagi korang 'Alaaa.. biasalah tu....' tp ia menjadi tidak biasa bagi aku kerana sebelum nie.. semuanya En. Atoy yang uruskan..

Pagi-pagi lagi aku dah gegarkan pintu rumah mak aku suruh siap coz aku nak ajak dia menemankan aku ke imegrasen.. Semuanya dah ready termasuk anak-anak aku.. yang best part is Adam tak abis2 cakap ngan semua orang nak buat pegi pasport.. hheee.. cm nak pegi over the sea jer gayenye... Mule-mula aku pegi kat Imegrasen kat Subang Airport rupe2nyer dah tutup dan berpindah ker Kelana Jaya Glomac.. fuuuuhhhh!!!! adventure nie beb..!!!  Pirst time nie... hhhee..hhe, aku cm penah nampak bangunan Glomac tu tp kat mane yer.. nasib baik mak aku ada meneman so xderlah cuak sangat.. So aper lagi... kitaorang redah jerlah.. masuk kat area Stadium Kelana Jaya, 2 3 kali tawaf gak lah.. call makcik aku dia pun xtau kat mane.. tye pak guard.. dia suruh aku masuk kat Kelana Jaya Centre Point dia cakap blakang building tu jer.. Aku pun tawaf lagi.. setiap orang yng aku nampak aku brenti tye kat mane.. fuuhhhhhhh!!!1 berfulohhh gak lah.. tetiba En. Atoy tifon.. tye aku kat mane.. aku citer ar sikit.. adakah aku ingin mengaku yang aku SESAT BARAT.. ohhhhh!!! TIDAK... mampos lepas nie dia tak bagi aku buat sendiri.... hhheee.. aku cakap keadaan terkawal... hhhee.. tapi hakikatnye..... fuuuuhhhh....!!!

Akhirnye berkat kecekalan aku..ceeewwaahhh... jumpe gak aku bangunan GLOMAC tu..

Jabatan Imigresen Malaysia,
Negeri Selangor, (Cawangan Subang),
Blok A, Plaza Glomac,
Jalan SS7/19, Kelana Jaya,
47301 Petaling Jaya, Selangor.
Tel : 03-78850975/149/301/010.
Faks : 03-78850243 

BAB 2 : Pengurusan Passport

  1. Sampai jer kene beratur ambik borang.. tp xleh ambik nombor lagi...
  2. Pastu beratur untuk ambik gambar,  i. Aku ii. Adam iii. Qaseh  makkk aiii panjang giler.. kene bayar RM10 / 4pcs total aku kene RM30..
  3. Sambil2 tu fotostat ic aku 3 keping, surat beranak Adam & Qaseh - nasib baik anak-anak aku tak banyak ragam... xpecially qaseh...
  4. Dah settle tu baru boleh ambik nombor giliran..
  5. Tunggu.. cangngok... dh kebulor.. adam plak nak terkencing toilet pyelah jauh... 
  6. Tibe turn aku dokumen yang diperlukan.... 

ADAM & Qaseh :
i. Surat Beranak Asal/ Fotostat - done
ii. Gambar 2 Keping - done
iii. Borang - done
iv. Adam & Qaseh - ??? rupenye kalu kite nak buat passport anak kite kene bawak dorang skali... hhheee.. nasib baik aku bawak... - done

Aku - renew passport 
i. Borang, kiosk pun ada lagi mudah tp masa aku pegi dia tutup.. - done
ii. 2 keping gambar - done
ii. fotostat i/c & original - done

7.  lepas settle kene tgu nombor naik lagi.. untuk buat pembayaran.. 
Aku : RM100 for 2 years bajet bayak tu jer.. tp kalau nak 5 tahun pun boleh RM300 
Adam & Qaseh : RM150 for 5 years, tp kalu nak buat 2 tahun RM100.. rugi sikit lar...
8. dah buat pembayaran kene tgu plak 1 jam...
9. lepas 1 jam dtg balik... letak resit pembayarn kat bekas yang disediakan dan tgu nama dipanggil
10.  Dan inilah hasilnyer....






  

Aku punye passport...????!! mintak mangap lar aku tak leh tunjuk kat korang atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan... kwaaangggg...kwaaaannnggggggg.......kkkwwwwaaanngggg...... 

Lepas balik dr imegresen si adam setiap 15 min sekali mintak nak nengok passport... ermmm teruja katanye...Pirst Time....  nak tgu passport tu bercop tak tau bile... hhhaaa...hhhaaa..... 

No comments:

Post a Comment

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...