Monday, December 21, 2015

Resepi Sambal Bali Ayam

Morning uollz.
Last week, aku nengok kemain berderet orang dok share resepi kat  Ayam Sambal Bali cik Aisha Shukor kat FB. Sumpah! bila tengok gambar, boleh merechik air liur di buatnye.. 





Aku macam biasalah bila dah terpandang tu, tak bolelah nak di tahan2. 
Asyik teringat2. Uuhuuu.. Aper lagi gigihlah aku, balik2 keje terus singgah kedai mencari aper yang patut.


Bahan-bahan 
1. Daun Kari
2. Serai - dititik

Bahan untuk blend
3. Cili Blend
4. Bawang besar dalam 3 or 4 biji
5. Bawang putih 1 labu
6. Halia - sikit
7. Belacan - sikit

7. Kicap masin / kicap manis


Aku ada buat 'sikit' perubahan pada resepi Sambal Bali Ayam ni. Dari segi penggunaan garam & gula. Yang lain semua lebih kurang sama. :) 


Cara-Cara
1. Goreng ayam - goreng JANGAN garing sangat. Pastu angkat & tos minyak.
2. Lebihan minyak goreng ayam tu, masukkan serai yang dah dititik & daun kari
3. Dah naik bau, masukkan bahan2 yang diblend tadi, tumis sampai garing.
4. Letakkan kicap masin & manis
5. Kalau nak letak garam & gula sikit pun bole. Tapi aku tak letak sebab dah ada kicap masin & manis. 
6. Masukkan ayam & gaul rata.



Taraaa.... dah siap!

Sorilah yer, aku punye sambal bali ayam hitam manis sikit rupe dia.. hehehee..  Tapi rasa dia.. uummppphh! bak kata en. daddy... hehheee


Park Choy Masak Sos Tiram.
 
1. Sayur - di celur & di toskan letak dalam pinggan
2. Bawang putih 3 biji - potong dadu 
3. Goreng bawang putih sampai kekuning2an
4. Masukkan sos tiram & air (Air jangan banyak sangat)
5. Sos tadi di siram, atas sayur.
 
 
 
DONE!
 
 
 
 
 
pssst:  Sambal bali ni bukan setakat ngan ayam jer korang boleh buat, daging pun boleh. Makan dengan nasi impit.. perrgghhh! sedap okey.
Reseipi SAMBAL BALI DAGING aku share kat SINI 
 
 
ok, bai!

No comments:

Post a Comment

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...