Saturday, January 11, 2014

Adam's Story

Hamboiii ko.. bizi mengalahkan anak nak masuk unibersiti.  
hahahaaa
#ngatadirisendiri

Hahhaaa..

Sorry lame menyepikan diri, almaklumlah kelang kelibut settlekan anak2 nak naik sekolah cmtulah gayanye.. ekkee..
Kesempatan yang ada nie, meh ler kita hapdateciter minggu lepas laju laju.

Ok, kita mulakan dengan cerita pasal Adam

BIRTHDAY ADAM, 7 TAHUN


5HB. JANUARY 2014 aritu genap usia anak teruna ai 7 tahun.
Bolelah masuk meminang siapa berkenana.. hehheee
macam dah besar dah anak teruna aku ni.. :)
ker diri ini semakin menua... 
Uuhuuu.. 
tua takpe beb, janji jongos gojes gituew. 

Auuwwww  *>_<*


Aku memang tak plan nak buat beday dia aritu.
Tapi dah dia asyikkan menanye jer kan..
Kita nak sambut beday Adam kat mane mommy..?
Cake dh beli ker belom..??
Mommy ajak siapa lagi...

As  ibu yang jongos gojes memang aku tak sampai hati nak dengar lah kan, 
so aku ajak En. Daddy pegi kedai cake, tengok ape yang ada, kita bawak balik kampung.
Kebetulan masa beday Adam, cousin aku kawin kat kampung.
Kire kami menompang sikit  lah..
hahhaaaa..



 Aik? asal gambar aku xde ni..

Mommy ucapkan Happy birthday Abang.
Abang dah 7th years old. Abang dah besar skunk ni.
Abang dah jadi abang tau, bukan baby lagi..
Tak bole nak main lebih2 sangat.. sebab abang dah school.
Abang kene behave. 
Kalau mommy & daddy takde, abang kene jaga adik2 abang, baik2.

:( *sob.. sob.. sob..

*hober okey ko nie..



ADAM FIRST DAY SCHOOL


jauh lagi ni mommy, sasaran kita...
Siap teropong dulu keadaan sekolah sebelum sampai..
boleh cmgitu??
#aper2jerlah

Sekolah Adam: S.K. Subang Bestari
Sekolah ni ada 2 sesi. Pagi & Petang
Murid tahun 1-3 Sesi Petang & 4-6 sesi pagi
 


 Sebenarnye aku tak prefer Adam untuk sekolah sesi petang.
Sebab payah aku nak uruskan  dia kalau dia sekolah petang.
Kalau pagi senang, aku settle Adam & Qaseh sekali jalan.
Memang xde chancelah dia kalau nak memonteng..


 First day sekolah, memang aku hantar dia & tunggu kejap kat sekolah. 
Nak tengok dia mcm mane nak sesuaikan diri ngan kawan2 & sekolah baru.
Alhamdulillah, dia LULUS ujian pertama dari aku..
 ekkeeee..

*ko ingat ko cikgu besau??

hahahaa

Hari kedua still aku hantar & ambik but time rehat, pandai2 lah dia.
Tapi sebelum pegi sekolah, aku dah bagi dia makan siap2, so, kalau tak sempat nak beratur beli makan kat sekolah pun takpe..  :)

Mane ada parents kat dunia nie tak risau bile anak2 jauh dari mata kita.
Tipuuulah kalau aku kate aku tak risau ngan Adam mase dia mula2 nak masuk sekolah darjah 1.
Aku banyak refer kawan2 aku, yang anak2 dorang dah bersekolah.
Kebanyakkan dorang semua cakap

Ko jangan risau sangat Aida... Adam okey punye.
Bebudak ni, kalau takde mak bapak dorang gerenti okey, 
tapi bile mak bapak ada depan mata biasalah.. manja...
Budak2 skunk ni bukannye dorang heran sangat ngan kita. 
Dah dapat jumpe kawan.. hurmmm.. kita pun dorang tak heran.. biasalah..
 Pantau jer dari jauh. Ajar dia cmner nak beli makanan kat kantin, tunjuk kan dia kat mane toilet.. 
itu yang penting.. 

Ada kebenaran di sebalik kata2 kawan2 aku.
Macam2 perangai ada, dari murid sampailah ke parents.. hurmmm
kenkadang tu kelakar pun ada.
dari observation akulah, dah tak ramai murid yang menangis bile masuk sekolah (tahun1)
less than 10 yang bole aku katakan.

Yang bestnye bile murid tak nanges, parents pulak doklah menanyang diri kat tepi tingkap kelas.
Sikit2 kang panggil anak, padahala anak tu tak heran pun awak kat situ..
uuhuuu...
HEBAT PARENTS skunk ni kan..

Sebenarnye ada bagusnye kat situ, sebb support anak2 nak sekolah. 
Tapi yang tak berapa nak bestnye, mengganggu konsentrasi anak2.
Kang mak panggil kut tingkap, yang cikgu pulak panggil kut depan..
Hahhaaa...so, mane 1 anak tu nak dengar...?? 

Hahhahaa 
 


Ni lagi satu pada aku tak brape best. Situasi dekat kantin. 
Haiiyooooo...
Memang tabahlah siapa yang jadi cikgu yer.. Kene sabar banyak2.
Sebab tulah dulu, bila mak aku paksa suh jadi cikgu aku tak nak..
sebb aku kurang sabarrr punya olang.. ekekee..

Aku paham, biasalah parents, anak baru first time masuk sekolah darjah 1, overxcited..
termasuklah aku. hahhaaa..
Takutlah anak tu tak makan.. takutlah duit tak berbaki.. takutlah anak tu tak pandai suap makan..
 uuhuuu.. macam2 perasaan takut ada.. Termasuk jugak aku..
Boleh ker si adam ni nak membeli..
Dapat ker dia makan..
Ada ker tempat dia nak duduk...

gile runsing aku time tu.

Tapi aku pegang kata2 guru besar mase taklimat (orientasi) aritu.
INILAH DINAMAKAN PROSES PEMBELAJARAN ANAK2.
Bila mak bapak yang buat semuanye, bila masa anak2 nak berdikari?

T_______T



Muka keletihan..
Hahhaaa.. sian...
Takpelah nak, kene bersusah2 dulu.. bersenang2 kemudian..
In Syaa Allah.

Amin.

No comments:

Post a Comment

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...