Wednesday, October 1, 2014

Infused Water @ Detox

 Salam.

Sebenarnya dah lama aku simpan hasrat nak share ngan kengkorang,  bagaimana cara aku mendetoxkan diri. #ehceeh Macam orang heran sangat ngan cara detox ko tu kekton ooii.. Heheheeee.. Ok, kalau tak suka, takpe pegi main jauh-jauh tapi kalau suka meh datang dekat-dekat kekton laga-laga pipi meh.. Waahhh.. gituew!

Ok, akceli aku dah try cara ni hampir 3 minggu. Dan aku rasa cara ni yang paling-paling effective untuk orang yang mengalami masalah macam aku iaitu sembelit dalam erti kata lain susah nak membuang. Bagi orang yang susah bebenor nak minum air suam/ air sejuk/ air putih dan seangkatan dengannya memang disarankan buat cara camgini. Memang berkesan!

Cara-cara nak buat Infused Water ni memang senang giler. 

 Buah-buahan & Air putih
1. Korang rendamkan buah-buahan tu dalam botol/ bekas yang berisi air. 
2. Then letak dalam peti sejuk satu malam. 
3. Esok paginye korang boleh terus minum.


Tembikai + Lemon + Kulit Kayu Manis


Untuk first time try, aku gunakan bahan-bahan yang dah ada kat rumah. 
Ada orang tanya aku sedap ker? Aper rasa kulit kayu manis?
Ok, sebenarnya bila korang rendamkan sekali kulit kayu manis ngan buah-buahan tu takdelah rasa kulit kayu manis sangat, sebab ada lemon. so akan rasa more to masam jer.
Pada aku okey  rasa dia.

Bahan-bahan : Tembikai + Lemon + Kulit Kayu Manis

Lemon + halia muda + timun  + mint

Untuk hari kedua pulak aku try tukar dengan bahan-bahan di atas.
Rasa dia pun okey jugak walaupun aku letak halia kan.

Bahan-bahan : Lemon + Halia Muda + Timun  + Mint



Untuk campuran ni, aku rasa tak brape nak sedap sangat. Maybe aku tak brape suka rasa nenas tu.
Dia spoil kan rasa air ko. Tak sedap!

 Bahan-bahan : Nenas + Lemon + Kulit Kayu Manis + Mint


Bahan-bahan : Apple Hijau + Timun + Grapefruit + Parutan Halia + Mint


Bahan-bahan : Belimbing + Apple Hijau + Kulit Kayu Manis + Mint



Bahan-bahan : Buah Naga + Belimbing + Apple Hijau + Oren + Lemon


Ni semalam punye. Tahap sadisss punye. Tak sempat nak gi beli, kita kasi perabis saki baki buah yang ada dalam peti sejuk.

Bahan-bahan : Apple Merah + Lemon + Mint
 
 
 Ok, aku nak share ngan korang aper yang aku rasa dengan mengamalkan peminuman detox cmgini. 
 
SENANG MEMBUANG - Seyesly aku senang 'membuang'. Boleh dikatakan setiap hari compem.  Compare sebelum-sebelum ni memang payah sikit. Kalau tak masuk 2 or 3 hari tu tak sah. Sekarang Alhamdulillah. Suke hati aku.

SUKA MINUM - Aku memang takde masalah untuk minum air masak 3 liter sehari. Skunk lagi aku banyak minum sebab air masak tu sedap. So untuk orang yang susah minum air masak, inilah caranya.. Silalah try!

BADAN RINGAN - Aku rasa badan aku ringan sikit compare dulu. eh..ehh.. aku tak cakap aku dah kuwosss kan.. ehcehh, takdekan?? #ayatkaberline kuwos blom lagi lah tapi mungkin suatu hari nanti. #Muahahahaha #blluueeekk

KURANG MAKAN - Sejak aku mengamalkan cara detox cmgini napsu makan aku kurang. Eh, betul ker?? heheee.. Bukan tak makan, tapi kurang makan. Contoh : Kalau aku breakfast, aku ambik berat sikit. Tengah hari aku tak makan. Petang pun pegi minum or makan kuih. Kalau malam, ambik yang ringan-ringan jer. MUNGKIN pada akulah kan, aku dah kenyang minum air & makan buah2 yang ada dalam air tu. Mungkin kot. hehehehe
 
Bila dah amalkan minum camgini, compem-compem korang akan kerap ke toilet. Asyikkan nak terkennn***g jer. Heheh. Tapi takpe, itu semua proses mendetoxkan diri. 


Ok, so far memang aku suka cara detox camgini. Very natural uollzz.. #tepukbahukawan


Baru restock tadi
Tadi kekton baru jer restock apple, grapefruits, lemon & strawberry. Hambooii, kali ni meriah sikit airnye sebab ada strawberry. Kalau ada buget lebih sikit letaklah blueberry ker, rasberry ker.. tapi kekton belom sampai tahap lah. uuhuuu ni pun nasib baik strawberry murah jugak dalam RM6 beli kat AEON Maluri.

Ok, jangan lupe yer kewsayangan kekton semua. Kita berdetox start malam ni. Malam kang kasi perap aper yang ada kat dalam peti sejuk tu. Esok pagi kita minum..!! yeaahhh! Jangan lupe share ngan kekton korang punye bahan camner pulak.. *_*

Owh yer jangan lupe follow kekton kat insta: @luvelymummy

#bajetretissangatkonikekton





Selamat mencuba yer!


daaaaa... #lambaikengkawan

No comments:

Post a Comment

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...