Friday, September 5, 2014

Happy Cooking Time!

Haammbbooiiii... happy sangat lah aku ni yer nak masak sambal sardin malam2 buta ni. Anjeeee angat korang ni. Nade-nade sangat.  Sambal sardin pun nak kekton yang masakkan, sedaaaap sangat katenye kalau kekton yang masak. Sebenarnya Kekton okey jer.  Stakat sambal sardin tu, waalaaaweeiiiii sonang jer (sebelah tangan ngacau sambal sebelah lagi basuh pinggan) #Hahhahaaa  Tapi korang pun agak2lah, bagilah kekton task yang mencabar sikit. #ehceh barulah kekton boleh eksen jadi masterchep. #haahahaha


Ada jugak ker nak mintak resepi sambal sardin?? Sila email kat kekton yer. Resepi akan dikongsikan atas permintaan sahaja. #Muuuahahahaaa Sambal sardin jerrr koootttt
 

Bau tak sampai kat opis korang??

Sambil-sambil nak tunggu sambal tu garing, silalah mencuci aper2 yang patut kat singki tu dulu. Jangn tunggu dah bertimbun baru nak ko nak basuh. Ko ingat singki ko tu luas mcam padang bola?? Memang takkklah kan..??


Tadaaaaa...!!! Sambal sardin dah pun siap untuk kewsayangan2 kekton semua #kembang kembangidong 


Time untuk cuci kuali. Ok, aku nak share sikit ngan korang. Kalau bab2 mencuci kuali/ periuk aku prefer pakai pencuci dari cosway ni. 'Cream Cleanser' Memang okey sangat. Stakat ko nak basuh belakang bontot kuali yang dah berjelaga tu memang senang nak hilang. Korang letak Cream cleanser tu kat blakang kuali tu, yang kat hitam2 tu tapi jangan campur ngan air tau. Biar dia dalam 15 - 20 minit, kemudian basuh. Yang bestnya, korang takyah susah2 nak menyental sampai terkehel tulang bahu. #ekekeke Memang senang nak tanggal. Tapi kalau bontot kuali korang dah berkerak, cam dalam gambar tu, paham2 sudah lah yer .. Memang payah sikitlah nak hilang.
**Tips dari aku, lepas guna kuali, terus letak Cream Cleanser tu 15 -20 minit then cuci.


Lagi satu barang yang aku feveret guna ialah "Serai Wangi". Aku kalau nak mengelap dapur, mesti pakai benda ni. Yang bestnya serai wangi ni boleh kurangkan semut, lalat, lipas & seangkatan dengannya. Sebab spesis ni tak suka bau dia. Kalau lepas makan pun, time nak lap meja pun aku pakai ni jugak. Wangii jer bau dia. Tak caya korang trylah! *_*



Sambil-sambil mengemas, terpandang pulak aku satu2nya apron yang aku ada setakat ni. Renoma okey, bukan calang2 masterchep yang ada benda ni. #hahahaa Aku beli masa qaseh kecik lagi. Beli kat pasar malam Sg. Buloh bundle jer pon. 
Tak silap aku RM10 jer. Oklah tu kan?!

 Tempat aku bersilat ^__^


 Motip?
 Ok, sebenarnya ada kisah di sebalik gambar yang aku pertontonkan kat korang ni. Last week, sampai 2 hari berturut-turut aku carik bekas letak bawang ni tak jumpa. Aku masuk setiap kedai yang jual peralatan dapur kat area sg. buloh tapi tak jumpa. Kebanyakkan tokey kedai cakap, barang ni dah lama tak ada. & dorang tak restock lagi. Aku tak putus asa, selagi tak dapat, macam hati tu tak puas. Sebab aku dah start terbayang2 dia tergantung kat dapur kecik aku tu. Kebanyakkan yang dorang tunjuk kat aku tempat letak bawang plastik yang letak kat lantai. Tak nak aku. Aku nak yang cmgini jugak. Lepas pencarian masuk hari kedua tak jumpa, kedai yang terakhir sekali aku masuk, aku sempat cakap dalam hati "kalau ada rezeki aku, adalah.. kalau tak da xpelah..." aku tanya kat tokey kedai tu, terus dia tunjuk kat aku. Hambek ko macam2 color ada. biru, pink, putih, hijau, hitam... pilih jer yang mana berkenan.. Uuhuuuu... Ya Allah. Aper yang aku belajar dalam proses pencarian bekas bawang masa itu ialah 'Kita kene redha' terima hakikat. Ya Allah. Nampak simple kan? Tapi itu yang Allah nak sampaikan kat kita.. Alhamdulillah.



Sebelum balik, sempat aku borong bawang besar, bawang putih & bawang kecik (walaupun aku tak pakai sangat) nak gantung punya pasal kan. Balik-balik rumah terus aku gantung kat dapur. Huurrrmmm. Puas hati aku, umpama dapat beli handbang berjenama rasanya bila tengok dia tergantung kat situ.


Leeeggaaaa...puaasss hatiii sangaaattt


2 comments:

  1. Sis...nakk jugak tempat letak bwg cengginii...kt mna nk bli eyhh?? RM brape? ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai..
      Berkenan kan.. kan.. ann.. ann.. hahahaaa..
      beli kat kedai jual brg2 plastik. Harga tak silap bawah RM15 cmgitu
      Sebenarnya susah gak nak dapat benda ni.. design lamaaaa katakan... uuhuuuu

      Delete

Hai.

Kite ada ni ha.. tengah lap2 habuk ngan debu kat blog ni. hahahha..  Dah tebal betul, almaklumlah almost setahun jugak kat update blog. ...